Bisættelse eller begravelse

Når du mister en af dine nærmeste, er der mange praktiske ting at tage stilling til. Derfor vælger de fleste at kontakte en bedemand, som kan hjælpe med at ordne de nødvendige papirer, anmelde dødsfaldet, kontakte præsten, kirkegården eller krematoriet osv.

Umiddelbart efter et dødsfald skal en læge skrive en dødsattest. Hvis dødsfaldet er sket hjemme, er det afdødes egen læge eller en lægevagt, der skriver dødsattesten. Sker dødsfaldet på et sygehus, vil det være en læge derfra. Lægen anmelder dødsfaldet til Sundhedsstyrelsen.

Et dødsfald skal anmeldes til kirkekontoret eller sognepræsten i det sogn, afdøde hørte til, senest to dage efter dødsfaldet. Dette kan en bedemand sørge for. Alternativt kan man selv som pårørende anmelde dødsfaldet gennem borger.dk.

Kirkekontoret sørger for gennem CPR-registreret, at give samtlige myndigheder og øvrige interessenter besked herom.

Begravelseshandling aftales
Gennem bedemand eller alene kontakter de efterladte præsten for at beramme begravelsen eller bisættelsen og aftale forløbet i detaljer, herunder begravelsestale og salmer, og graveren angående det praktiske, herunder pyntning af kirken og spørgsmål om gravsted. Der kan også være ønske om noget bestemt stykke musik, der skal spilles på orglet i kirken. Hertil kan organisten kontaktes.

Samtale med præsten
Inden begravelsen eller bisættelsen mødes afdødes pårørende med præsten for at tilrettelægge højtideligheden. Her kan du fortælle om den afdøde og vælge salmer.  Se nedenunder for link til begravelsessalmer på Den Danske Salmebog Online, hvor du kan høre salmerne. Tal med præsten, hvis du har andre ønsker. Præsten kan også tilbyde støtte og sjælesorg.

Begravelsessalmer

Se salmerne, læs deres tekster, hør melodierne. Tag stilling til forslag til begravelsessalmer og dan dig din egen mening.

Begravelse og bisættelse

Læs mere om begravelse og bisættelse på folkekirken.dk

Sorggrupper

I folkekirkens sorggrupper kan du finde støtte, hvis du har mistet en, du holder af. Du behøver ikke komme i kirken tit for at deltage