Gudum Kirke
Det område, hvor Gudum kirke ligger, udgjorde i stenalderen en ø i et lavvandet havområde. Efterhånden trak havet sig tilbage, men den tidligere ø gør sig stadig tydeligt gældende som en bakkeø i det omgivende flade landskab. Den tidligere havbund vedblev længe med at være fugtig og uegnet tillandbrugsmæssig udnyttelse, og først i slutningen af vikingetiden eller begyndelsen af middelalderen opstod der en række byer langs bakkeøens rand, således at beboerne bekvemt kunne udnytte det høje land til agerdyrkning og de lavtliggende flader til græsning. Gudum by ligger på samme måde, og selvom navnet antyder høj ælde, må man tro, at byen først er kommet til at ligge på det nuværende sted ved overgangen mellem vikingetid og middelalder.
Områdets bedste udsigt
Medens Gudums gårde ligger på en lav strandvoldsslette ved foden af bakkeøen, har man lagt kirken højt oppe på selve bakken. En tilsvarende beliggenhed har de fleste af bakkeøens andre kirker i øvrigt også, tydeligst i Romdrup og Sejlflod. Kirken har fra gammel tid været hegnet af et stendige, der skulle holde løstgående kreaturer ude. I forbindelse med indgangene var der desuden anbragt jernriste, som mennesker kunne passere hen over, men som forhindrede dyr i at slippe ind. En sådan rist omtales i 1600-årene i forbindelse med en reparation. På den tid nævnes både en søndre og en vestre port samt en mindre låge mod øst.
Kirkestien fører til?
Lågen, der i dag blot fører ud til en mark, gav tidligere adgang til en kirkesti, som man endnu på ældre kort kan se føre op over marken i nordøstlig retning. Også de to andre udgange findes stadig, men sydporten måtte flyttes, da kirkegården i 1844 blev udvidet med et stort areal mod syd. Om det nye stykke kirkegård blev der bygget et nyt stendige, men ellers er stenene nok hovedsagelig de samme, som altid har været der. Talrige reparationer har dog bevirket, at der ikke er urørte digepartier bevaret. Grotten, der er bygget ind i østdiget, stammer fra en vandinstallation i 1943.
Forsvundet runesten
Indtil midten af 1700-årene stod der en runesten i diget. Den er nu forsvundet, men indskriften kendes: “østen lod rejse denne sten for sin fader Utvagens sjæl”. Forskellige træk viser, at stenen hører til de yngste runesten, og den er muligvis oprindelig rejst på selve kirkegården. Inde bag kirkediget så der i ældre tid meget anderledes ud end i dag, idet græsset groede omtrent frit overalt. Gravene kunne være markeret med et simpelt trækors eller lignende, og først midt i 1800-tallet begyndte egentlige gravmonumenter at blive almindelige.
Et fornemt gravmonument som det for Andreas Møller, der døde i 1809, er en sjældenhed på en landsbykirkegård. Fra kirkegårdens indgange til kirken var der trampet stier, men først i slutningen af 1800-årene hører vi om, at de skulle gruses. I 1919 indledtes et større reguleringsarbejde, hvorved nye gange blev anlagt, og i 1930 lod man en gartner forestå en nyindretning af kirkegården med beplantninger og alletræer. Man nærmede sig nu nutidens smag med de meget velordnede kirkegårde og de velholdte gravsteder.
Solgt af kongen, købt af herregården
Kapel- og graverbygningen i kirkegårdens nordvestlige hjørne blev opført 1972-73. I Gudum sogn ligger herregården Gudumlund, som i 1678 købte Gudum kirke af kongen. Dette nye ejerskab kom til at betyde overmåde meget for kirken og ikke mindst dens inventar. I 1798 købte Lindenborg Gudumlund gods og lod det et par år senere indgå i grevskabet Lindenborg. Kirken hørte herefter under Lindenborg til 1925, da den overgik til selveje.
-
Kalkmalerier
Ikke mange år efter, at kirken stod færdig, blev væggene i både kor og skib smykket med kalkmalerier i romansk stil, men nu er der ikke mange rester af denne tidlige udsmykning tilbage. Højt oppe på skibets nordvæg og gående ind under det senere indbyggede hvælv ses en stump af en dekorativ frise, og derunder skimtes en række hoveder, hvoraf nogle bærer jødehatte, andre glorier. Maleriet må dateres til tiden lige efter 1200. Endnu ældre er måske et maleri, som er blevet afdækket lavt på nordvæggen ved siden af den tilmurede dør. Det er udført med sorte konturstreger og viser en bevæbnet rytter og et eller andet udyr, måske en løve. Maleriet er nu overført til en plade, der er anbragt i våbenhuset.
På væggene er bevaret enkelte spor af romanske kalkmalerier fra kirkens ældste tid, men mere iøjnefaldende er hvælvenes rige udsmykning med malerier fra tiden omkring 1550. Her ses David og Goliath.
På den øverste del af apsismuren ses endvidere en række overkalkede stukglorier. En enkelt er afdækket og viser de sparsomme farverester. Oprindelig har glorierne været forgyldte og har kranset hovederne på de tolv apostle. Normalt dateres sådanne kalkmalerier med stukglorier til tiden omkring 1250, men de kan måske være lidt ældre.
På et tidspunkt har man fundet denne fremstilling af apostlene gammeldags, eller måske har den været beskadiget. Man kalkede den i hvert fald over, og kun de modellerede glorier røbede, at den havde været der. Fund af farver i de dækkende kalklag viser, at hele apsisvæggen i en periode har været blå. Det er måske bl.a. denne farve, der henvises til, når det i 1892 bestemtes, at kirken skulle “kalkfarves indvendig med de samme farver, som forefindes”.
De omtalte rester af romanske kalkmalerier blev opdaget og restaureret 1974-75. Samtidigt fremdrog man også en omfattende udsmykning af korhvælvet, mest bestående af rankedekorationer, men også med enkelte gammeltestamentlige scener, hvoraf beretningen om kobberslangen er den bedst bevarede, medens der kun er fragmenter tilbage af Isaks ofring. Centralt i udsmykningen ses et par våbenskjolde, hvoraf det ene viser slægten Roeds våben. På det tilhørende skriftbånd læses et årstal i 1550’erne. I 1647 kunne man også læse navnene Tord Roed og Anne Friisdatter her, så det andet våbenskjold må have været for slægten Friis. Ægteparret, der ejede Vårstgård ra kilometer fra Gudum, ligger begravet under korgulvet. Udsmykningen er vel udført, inden slægten uddøde i 1558.
Mest iøjnefaldende er dog den fra gammel tid kendte bemaling af skibets østlige hvælving. Malerierne har en overgang været så til sodede af kirkens kakkelovn, at Nationalmuseets konservator i 1929 betegnede det som en danmarksrekord, men siden er de blevet restaureret et par gange og fremtræder nu klart og tydeligt omend ikke helt med den oprindelige friskhed. -
Alterbilledet - på livets kant
-
Kirkebygningens opførelse
-
Inventar
-
Senere om- og tilbygninger
-
De seneste 50 år