Gudumholm Kirke
Kirken er egentlig opført på gammel havbund, idet havet i stenalderen gik helt op til kridtbakken. Her har man fundet rester efter vore forfædre, der ernærede sig ved fiskeri. Gudumholm by er på mange måder grundlagt af den legendariske Fridrich von Buchwald, som i 1776 fik overdraget Gudumlund Hovedgård af sin mor, Ida Ilsabe von Bassewitz. Buchwaldslægten har i øvrigt også sat sit spor i Gudumholm kirkes moderkirke, Gudum kirke, der går helt tilbage til middelalderen. Straks efter overdragelsen i 1776 påbegyndte F. v. Buchwald bygningen af nogle dæmninger, for at hindre vandet i at trænge ind i mosestrækningerne, som de havde købt af kronen.
Og der blev bygget..
I 1778 står Lindenborg Å-kanal færdig, som man passerer bl. a. sydfra, når man kører over ”den Skæve Bro” mod Gudumholm. Derefter begyndte Buchwald opførelsen af et stort kalkværk, og dermed lagde han fundamentet til det, der skulle blive til Gudumholm. Garveri, handskefabrik, væve- og linnedfabrikken var da allerede anlagt ved selve hovedgården.
Tidligere stod mindestenen for F. v. Buchwald også på kirkens grund, placeret her i 1966, men nu lever den en mere tilbagetrukken tilværelse i kvarteret Buchwaldshave. Men F. Buchwald er på ingen måde glemt, og spændende er det for Gudumholm skoles børn at høre om dette industriimperium, der desværre gik fallit i 1798, ikke kun på grund af kanalgravningen, men også fordi Buchwald gik i spidsen, for at gøre vilkårene tåleligere for sine bønder ved at påbegynde afskaffelse af hoveriet allerede i 1781, flere år før stavnbåndets ophævelse i 1788. Dette krævede mange midler, som måtte fremskaffes ved lån og ved igangsættende industrivirksomhed. Uden denne foretagsomhed, ville området igen ende som mose.
Grev Ernst Heinrich von Schimmelmann, Lindenborg, der havde opkøbt godset Gudumlund, efter Fr. v. Buchwald forlod rorpinden, fortsatte med at anlægge fabrikker: Et teglværk i 1803, derefter saltværk, sæbesyderi og en kemisk fabrik foruden fajancefabrikken.
Og udvidet..
I 1803 kom oprettelsen af et pottemagerværksted og senere en fajancefabrik. Under grevskabet Lindenborg blev der indenfor en kort årrække, for lidt over 200 år siden, opført en række små fabrikker med tilhørende arbejderhuse: Gudumlunds Fabrikker, som de hed, blev derfor forløberen for det nuværende Gudumholm. I 1832 blev disse aktiviteter dog koncentreret omkring to tilbageværende ting, kalkværket og teglværket, og således så det ud omkring 1900, hvor udviklingen tager et kæmpe spring med anlæggelsen af jernbanen.
Fra Gudumlunds Fabrik til?
Der blev anlagt station, og denne kom til at hedde Gudumholm Station. Ved starten af 1900-tallet var der også den store melmølle, der i 1861 blev flyttet fra hovedgården i Gudumlund til kanalen i Gudumholm. Efter århundredskiftet havde byen desuden fået 3 købmænd, en brugsforening, hotel, realskole, afholdshotel, og en vindmølle, og der kom flere og flere håndværksmestre til. Af kirkebogen kan man dog se, at der gik et par år inden byens navn, Gudumholm, slog rigtigt igennem. Den almindelige betegnelse var i begyndelsen Gudumlunds Fabrik. I kirkebogen finder man også mere specifikke navne, såsom Det gamle Telt, der hentyder til det sted, hvor de soldater, der var udlånt til grev Schimmelmann, havde haft deres gamle teltlejr. Flere gudumholmere mindes således Teltvejen, øst om byen.
... Gudumholm
Navnet Gudumholm går imidlertid langt tilbage, og første gang vi hører om Gudumholm, eller som det hed den gang, for meget længe siden, Guthingholm, er i et af Valdemar Atterdags breve fra 1345, hvor det betegner området mellem Romdrup Å og Lindenborg Å, mod nord afgrænset af Limfjorden. I 1904 blev Hotel Gudumholm indviet, og omkring den tid var man allerede i gang med at arbejde på at få en kirke. Man havde i længere tid talt om muligheden for at få et forsamlingshus i byen. Der blev holdt et møde om det, men her kom forpagteren på Gudumlund Hovedgård, Oluf Chr. Brønnum med et nyt forslag: Hvorfor ikke bygge en kirke?
-
Kirken nu
Lyd- og teleslyngeanlægget blev anskaffet i 2000, og snart efter fulgte tilsvarende anlæg i pastoratets to andre kirker, Gudum og Lillevorde. I dag kommer mange skolebørn ned i kirken med deres lærere, nogle for at gå på egen hånd, andre for at høre lidt om kirken og kirkegården. Minikonfirmander og konfirmander undervises i dertil indrettet lokale på Gudumholm Skole, og mange ture går derfor til kirken, hvor en del af undervisningen også foregår.
Indvielsen af det nye alterbillede i Gudumholm Kirke, december 2009. Foto: Christian Roar Pedersen
Kirkens nye alterbillede taler godt til et menneske i vor tid, og mange kender maleren Poul Anker Bechs billeder, hvor man ikke kun betragter i et perspektiv, men også må lægge hovedet på skrå og forestille sig, at vi nu er i luften og ser det hele ovenfra. Kirkens nye alterbillede er ingen undtagelse. Alligevel vil mange nok få associationer i retning af Gudumholm bys kridtskråning, der ved kirken gennembrydes af en sti, hvorfra man har en fantastisk udsigt ud over kæret og mosen. Mangen en gudumholmer har vandret her på kridtbakkens kant og glædet sig over udsigten, måske kombineret med et strejf af udlængsel, eller glæde over at være hjemme igen, eller at høre hjemme her. Derfor virker alterbilledet på en måde bekendt, når man ser denne række af forskellige mennesker, som vandrer på toppen af en skråning. Længst ude i øst ses en kant, og her i kirken ledes tanken hen på Golgata. I sine forstudier havde Poul Anker Beck lavet en lille høj længst ude, som ethvert menneske må over.
Denne høj ses ikke på det færdige billede, men her ses tydeligt en kant eller et skel inden… og inden perspektivet i øvrigt drejes. En beskuer i kirken vil også med flere salmelinjer på læben lægge hovedet på skrå og se stranden yderst ude i øst som en livets kyst. Efter billedet er blevet færdigt, har undertegnede tilfældigt haft en lille øjenåbner med en kobling til B. S. Ingemanns salme nr. 381 i salmebogen: Igennem nat og trængsel, som gengivet herunder:1.Igennem nat og trængsel går sjælens valfartsgang med stille håb og længsel, med dyb forventnings sang. Det gennem natten luer, det lysner gennem sky til broder broder skuer og kender ham på ny.
2.Vor nat det lys oplive, som aldrig slukkes ud; ét sind os alle give i trængsel trøstens Gud; ét hjerte kærligt lue i hver korsdragers bryst, én Gud, til hvem vi skue, én tro, ét håb, én trøst!
3.Én røst fra tusind munde, én ånd i tusinds røst, én fred, hvortil vi stunde, én frelsens, nådens kyst, én sorg, ét savn, én længsel, én Fader her og hist, én udgang af al trængsel, ét liv i Jesus Krist!
4.Så gå vi med hverandre den store pilgrimsgang. Til Golgata vi vandre i ånd, med bøn og sang. Fra kors, fra grav vi stige med salig lov og pris til den Opstandnes rige, til frelsens Paradis. Rom 15,4-9; Ef 4,4-8 B.S. Ingemann 1843.
Poul Anker Bech kalder denne salme for ”tæt på” og ”næsten dækkende for mit billede”. Andre vil naturligvis gennem dag og år gøre sig mange andre tanker. Spændende er det også at gå lidt tættere på og se nærmere på ”de levende” der vandrende ses nær ved og langt ude på skråningen, tæt på den yderste kant.
De kan ses som vandrende på tidens kant, og man kan jo også tænke på den dåbssalme, der ofte er brugt i pastoratets tre kirker, nr. 448, vers 5, hvor det om tidens grænse lyder:
Og ved tidens grænse lever fortsat dine løfteord ved døbefonten, dåbens lys er tændt, når livet slukkes.Alterbilledet kan på denne måde inspirere til at sætte nye ord på troen, håbet og kærligheden: At vi ikke behøves at stå som nomader ved tidens rand og indse den totale ensomhed. I kirken skal det glædelige budskab lede os på andre tanker.
Jan Brogaard -
Alterbilledet - på livets kant
-
Kirkebygningens opførelse
-
Inventar
-
Senere om- og tilbygninger
-
De seneste 50 år